• 1
  • 1

شرایط گرفتن معافیت پزشکی سال 98-97

شرایط گرفتن معافیت پزشکی سال 98-97

 

..........................

                                         "سامانه صدای راهنما"

" مشاوره دهنده تخصصی معافیت ،پزشکی،کفالت سربازی ،امریه سربازی و معافیت تحصیلی درسال 98-97"


جهت کسب اطلاعات در خصوص شرایط و نحوه گرفتن معافیت پزشکی در سال 98-97 همه روزه از ساعت 8 صبح تا ساعت 24 با مشاورین ما تنها با تلفن ثابت منزل و بدون گرفتن کد، باشماره  9099071290(تماس از سراسر کشور)   تماس بگیرید.برقراری ارتباط با شماره های داده شده فقط با تلفن ثابت منزل امکان پذیر است و امکان برقراری ارتباط با این شماره ها با موبایل وجود ندارد.

 

                                 تماس از 8 صبح تا 12 شب"

                                           "حتی ایام تعطیل"

 

انواع شرایط معافیت پزشکی خدمت سربازی

در استفاده از شرایط معافیت پزشکی خدمت سربازی باید توجه داشت . شرایط افراد و همچنین شرایطی که سازمان نظام وظیفه مشخص می کند ، متفاوت می باشد . افراد در زمینه استفاده از شرایط معافیت پزشکی خدمت سربازی نظام وظیفه در چند دسته متفاوت قرار می گیرند . در متن زیر افراد که در رده های مختلف از نظر جسمانی ، روحی و روانی  قرار دارند ، آورده شده است .

  1. دسته اول افرادی هستند که از نظر جسمانی و همچنین روحی و روانی سالم و عادی هستند . می توانند در شرایط عادی و معمولی به خدمت سربازی بروند .
  2. دسته دوم افرادی هستند که کاملا سالم نیستند که مانند دسته اول بتوانند به خدمت سربازی بروند . البته این افراد هم می توانند به خدمت سربازی اعزام شوند . اما بنا به یکسری دلایل از جمله نقص عضو و یا داشتن بیماری نمی توانند به صورت افراد معمولی خدمت کنند . یعنی این افراد یکسری از اعمالی که سربازان باید انجام دهند را نمی توانند انجام دهند . این افراد می توانند از شرایط معافیت پزشکی خدمت سربازی استفاده کنند . البته به صورت کامل معاف نمی شوند و تنها معاف از رزم شامل آن ها می شود .
  3. دسته سوم شامل افرادی می شود که بنا به داشتن نقص و یا عدم رشد جسمانی در حال حاضر قادر به انجام خدمت سربازی نیستند .
  4. دسته چهارم هم افرادی هستند که شدیدا دچار بیماری هستند و یا نقص عضو جدی دارند . بنابراین به طور دائم و همیشگی قادر به انجام دوره خدمت سربازی نیستند .

معافیت پزشکی به چه بیماری هایی تعلق می گیرد؟ 

بیماری هایی که معافیت پزشکی به آن ها تعلق می گیرد به شرح زیر می باشد:

بیماری های غدد مترشحه داخلی – بیماری های پوستی و بافت های زیر پوستی – بیماری های عمومی – بیماری های جراحی مغز و اعصاب – بیماری های روانپزشکی – بیماری های داخلی مغز و اعصاب – بیماری های استخوان و اسکلت – بیماری های شکم و دستگاه گوارش و جراحی عمومی – بیماری های خون و انکولوژی و بدخیمی ها –  بیماری های ریه و قفسه صدری – بیماری های فک دهان و دندان – بیماری های دستگاه ادراری تناسلی – بیماری های قلب و عروق – بیماری های روماتولوژی و بافت همبند –  بیماری های عفونی –  بیماری های چشم و عوارض بینایی – بیماری هایی که در آیینامه پزشکی پیش بینی نشده است –  بیماری های گوش حلق و بینی –  انواع کاردیومیوپاتی ها

افرادی که دارای اختلالات روانی و یا نقص عضوی هستند که درمان این افراد غیر ممکن باشد می توانند معافیت پزشکی دریافت نمایند.

جهت کسب اطلاعات در خصوص شرایط و نحوه گرفتن معافیت پزشکی در سال 98-97 همه روزه از ساعت 8 صبح تا ساعت 24 با مشاورین ما تنها با تلفن ثابت منزل و بدون گرفتن کد، باشماره  9099071290(تماس از سراسر کشور)   تماس بگیرید.برقراری ارتباط با شماره های داده شده فقط با تلفن ثابت منزل امکان پذیر است و امکان برقراری ارتباط با این شماره ها با موبایل وجود ندارد.

مراحل دریافت معافیت پزشکی خدمت سربازی 

  • در ابتدا فرد مشمول باید نسبت به تکمیل مدارک مورد نیاز که در دفترچه راهنمای نظام وظیفه عمومی قید شده اقدام نماید.
  •  مرحله دوم فرد مشمول باید معاینات اولیه جهت اطمینان از بیماری خود انجام دهد.
  • مرحله سوم فرد باید درخواست خود را مبنی بر دریافت معافیت پزشکی خدمت سربازی در سیستم دفاتر پلیس + 10 به ثبت برساند.
  •  مرحله چهارم فرد مشمول باید برگه معرفی به بیمارستان را از سازمان نظام وظیفه دریافت نماید.
  • مرحله پنجم فرد مشمول باید معاینات مجددی جهت تایید مشکل و یا بیماری خود، توسط پزشکان متخصص نیروهای مسلح انجام دهد.
  • در مرحله ششم نتایج معاینات پزشکان متخصص به کمیسیون مرکز رسیدگی به درخواست معافیت پزشکی ارسال می گردد.
  • مرحله هفتم جلسه ای با عنوان شورای پزشکی برای تایید بیماری فرد تشکیل می شود.
  • در مرحله اخر نتیجه نهایی رای شورای پزشکی مبنی بر معاف شدن یا نشدن فرد مشمول مشخص می گردد
  • مشمولان خدمت وظیفه عمومی از نظر وضع مزاجی و استعداد جسمی و روانی به چهار دسته به شرح زیر تقسیم می‌شوند:
    1- کسانی که از نظر جسمی و روانی سالم و قادر به انجام خدمت هستند. 2- کسانی که به علت نقص عضو و یا ابتلا به بیماری از سلامتی کامل برخوردار نبوده اما قادر به انجام خدمت در امور غیر رزمی می‌باشند. 3- کسانی که به علت عدم رشد یا ابتلا به بیماری موقتاً قادر به انجام خدمت دوره ضرورت نیستند. 4- مشمولانی که به علت نقص عضو یا ابتلا به بیماری جسمی و یا روانی به طور دائم قادر به انجام خدمت دوره ضرورت نیستند.

    تبصره 1:

    نحوه طبقه بندی مشمولين و طرز معاینه و ضوابط معافيت پزشکی آنها بر اساس مقاطع تحصيلي مشمولين به موجب آيین‌نامه معاینه و معافيت پزشکی مشمولين خدمت وظیفه عمومی می باشد که وزارت دفاع با كسب نظر از وزارتخانه‌هاي كشور و بهداشت، ظرف حداكثر شش ماه تهيه مي‌كند كه پس از تأييد ستاد كل به تصويب هيأت وزيران مي‌رسد.

    تبصره 2:

    نحوه آموزش و خدمت مشمولين معاف از رزم، برابر دستورالعملي است كه از سوي ستاد كل تهيه و ابلاغ مي‌گردد.

    تبصره 3:

    كساني كه به مواد مخدر اعتياد دارند، مشمول بند (3) اين ماده مي‌شوند و به هنگام معاينه، شناسايي و از سوي واحدهاي وظيفه‌عمومي براي ترك اعتياد به مدت حداكثر شش ماه به مراجع ذي‌ربط معرفي مي‌گردند.

    تبصره 4:

    نيروهاي مسلح مكلفند در حين خدمت، كاركنان وظيفه‌اي را كه به مواد مخدر اعتياد دارند، شناسايي و از ساير سربازان جدا نمايند و آنها را در واحدهاي مستقل و مخصوص به كارگيري و به مراجع ذي‌ربط براي ترك اعتياد در مدت يك ماه توسط پزشك معالج، معرفي كنند و در طول خدمت تحت نظر و مراقبت‌هاي لازم قرار دهند. مدت ترك اعتياد براي يك بار جزو خدمت دوره ضرورت محاسبه مي‌شود. اين افراد پس از پايان خدمت قانوني از خدمت ترخيص مي‌شوند ليكن در هر حال صدوركارت پايان خدمت منوط به ارائه گواهي ترك اعتياد است.

جهت کسب اطلاعات در خصوص شرایط و نحوه گرفتن معافیت پزشکی در سال 98-97 همه روزه از ساعت 8 صبح تا ساعت 24 با مشاورین ما تنها با تلفن ثابت منزل و بدون گرفتن کد، باشماره  9099071290(تماس از سراسر کشور)   تماس بگیرید.برقراری ارتباط با شماره های داده شده فقط با تلفن ثابت منزل امکان پذیر است و امکان برقراری ارتباط با این شماره ها با موبایل وجود ندارد.

مشمولینی که در شورای پزشکی شهرستان مربوط با معاینه بالینی معاف از خدمت تشخیص داده نشوند و به تشخیص این شورا یا رئیس واحد وظیفه عمومی مربوط یا اعتراض مشمول , نیاز به معاینه تخصصی داشته باشند , رئیس حوزه موظف است آنان را به نزدیکترین مرکز مجهز وزارت بهداشت , یا بیمارستان های نیروهای مسلح معرفی نماید تا مورد معاینه قرار گیرند و نتیجه معاینه تخصصی برای تصمیم گیری به شورای پزشکی همان شهرستان ارسال و در صورت اصرار بر اعتراض مشمولین با تامین هزینه ها از سوی مشمول نتایج جهت تصمیم گیری به شورای عالی پزشکی متشکل از پزشکان متخصص استان ارسال گردد.

تبصره 1:

مشمولین که متقاضی معاینه تخصصی باشند , قبلا باید هزینه های پیش بینی شده را به حساب دولت پرداخت نمایند , پس از معاینه طبق این قانون با مشمولان رفتار می شود.مشمولین که به تشخیص شوای پزشکی نیاز به معاینه تخصصی دارند,همچنین مشمولین مددجو تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور و افرادی که به تایدد کمیته امداد امام خمینی (ره) محل فاقد تمکن مالی هستند از پرداخت وجه مزبور معاف می باشند.

تبصره 2:

مراکز مجهز وزرات بهداشت یا بیمارستان های نیروهای مسلح موظفند به وضعیت مشمولین معرفی شده مربوط خارج از نوبت رسیدگی نمایند و آنان را حداکثر ظرف یک ماه مورد معاینه تخصصی قرار دهند.

تبصره 3:

چناچه مشمولینی که برای معاینات تخصصی به مراکز مجهز وزارت بهداشت یا بیمارستان های نیروهای مسلح معرفی شوند , ظرف یک ماه به این مراکز مراجعه نکنند , پس از تعیین تکلیف به خدمت اعزام می شوند.

برخی بیماری ها و شرایط معافیت پزشکی خدمت سربازی که از قبل مشخص نشده اند :

همه موارد و همه شرایط در قوانین و ضوابط معافیت پزشکی سربازی تعیین نشده اند. همیشه دنیا و آدمیان در حال تغییر و تحول هستند و هیچ چیز ثابتی در دنیا وجود ندارد . بنابراین شرایط معافیت پزشکی خدمت سربازی نیز کامل شده نیست . گاهی شرایط و مواردی جدید وجود دارند که در این قوانین و شرایط قبلی ثبت نشده اند . می توان گفت کلیه بیماری ها و ناتوانی هایی که افراد دچار آن هستند . ولو اینکه این بیماری ها در آیین نامه های از قبل طراحی شده هم نیامده باشند . باعث می شود فرد بتواند از شرایط معافیت پزشکی خدمت سربازی استفاده کند . تا معافیت پزشکی سربازی دریافت نماید . البته تشخیص این بیماری ها برعهده شورای پزشکی مدیریت سازمان وظیفه عمومی و یا شورای عالی پزشکی نظام وظیفه می باشد . سازمان ناجا هم باید این موارد را تایید کنند تا شما بتوانید از شرایط معافیت پزشکی خدمت سربازی استفاده کنید .

طبق ماده 10 آیین نامه ، رسیدگی به تقاضای معافیت پزشکی مشمولانی که برابر قانون و آیین نامه اجرایی مربوط ، به تحصیل اشتغال داشته و از معافیت تحصیلی استفاده می نمایند. پس ازفراغت از تحصیل یا ترک تحصیل یا اخراج به عمل خواهد آمد ، مگر در خصوص نقص عضو یا بیمارهایی که براساس ضوابط آیین نامه و پیوست آن ، مقطع تحصیلی درآن اثر نداشته باشد.

جهت کسب اطلاعات در خصوص شرایط و نحوه گرفتن معافیت پزشکی در سال 98-97 همه روزه از ساعت 8 صبح تا ساعت 24 با مشاورین ما تنها با تلفن ثابت منزل و بدون گرفتن کد، باشماره  9099071290(تماس از سراسر کشور)   تماس بگیرید.برقراری ارتباط با شماره های داده شده فقط با تلفن ثابت منزل امکان پذیر است و امکان برقراری ارتباط با این شماره ها با موبایل وجود ندارد.

نوشتن دیدگاه


ورود به سایت

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.